Zondag 3, maandag 4 en dinsdag 5 augustus - Reisverslag uit Kriel, Zuid-Afrika van M & M - WaarBenJij.nu Zondag 3, maandag 4 en dinsdag 5 augustus - Reisverslag uit Kriel, Zuid-Afrika van M & M - WaarBenJij.nu

Zondag 3, maandag 4 en dinsdag 5 augustus

Blijf op de hoogte en volg M & M

05 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Kriel

Zondag is voor ons eigenlijk een dagje relaxen.We kunnen tot half 9 slapen en rond half 11 komt de familie altijd koffiedrinken en wat eten. De kinderen uit het kinderhuis weten natuurlijk dat er visite is en ze kennen de kinderen van Jan Willem en Anne Marie ook heel goed, dus ze kwamen weer gezellig langs. Voor je het weet zit je met 20 man om de tafel. Anne Marie had voor de kleintjes leuke kleurplaten meegenomen uit Nederland en uiteraard wilde de oudere jeugd weer Beverbende spelen met ons. We worden zo langzamerhand erg goed in dat spel! Maar het stopt niet bij Beverbende, daarna speelden we ook nog Koehandel en Set. Heel grappig om te zien hoe Nederlandse spelletjes ook hier zo goed in de smaak vallen. Eigenlijk is het het leukst als ze komen vragen of we mee willen doen met ‘Bevabenda’, eerst hadden we namelijk echt niet door wat ze nou zeiden. We hebben ons tot 5 uur met die kids vermaakt, maar op een gegeven moment waren we wel een beetje spelletjesmoe. Normaal gesproken is hun doorzettingsvermogen niet zo groot, maar Set konden ze ineens een uur achter elkaar spelen. Misschien hadden ze als doel gesteld ons te verslaan;) Zondagavond hebben we nog een tijdje zitten kletsen, maar om 9 uur was het weer bedtijd. Zo vroeg slapen blijft wennen voor Marielle hahah.

Maandagochtend zagen we dat er best veel was lag, dus we hebben de huisvrouwen in ons wakker gemaakt en zijn gaan wassen. Er is hier een tekort aan wasknijpers lijkt het wel, want we hangen 2 kledingstukken op met maar 3 wasknijpers. Elke keer hangen er dus 2 kledingstukken een soort aan elkaar. Toen dit klaar was zijn we ons knutselwerkje weer gaan voorbereiden. Dit keer gingen we een indianentooi maken. Wij knipten de stroken papier en vanuit Nederland hadden we heel veel veren meegenomen om het te versieren. Zoals elke middag vertrokken we om 1 uur naar Tublihle om alles klaar te zetten en we konden gelijk weer even bijkletsen met Pastor Ngumbi en z’n vrouw over van alles en nog wat. Langzaam kwamen er weer wat kinderen het hek binnen, ze spelen dan lekker met de hoepels en de springtouwen. Voor we binnen gaan spelen, moeten ze allemaal eerst hun handjes wassen, je kan wel raden welke kleur dat water na 100 kinderen heeft. Alle kleintjes mochten eerst een tooi maken. Ze vonden het heel grappig als het uiteindelijk op hun hoofd werd gezet. Toen de kinderen naar buiten liepen met hun tooien kwamen er steeds meer kinderen naar binnen die er ook 1 wilde maken. We hadden er zestig meegenomen en die zijn ook allemaal gemaakt, er moesten zelfs kinderen teleurgesteld worden, maar gelukkig gaan ze daar goed mee om.

We zijn al helemaal gewend hier en hebben het erg naar ons zin, maar dat konden jullie waarschijnlijk aan de verhalen wel merken. Het blijft erg om te zien hoe de kinderen in de sloppenwijk worden behandeld en erbij lopen, maar het voelt het wel erg goed om iets leuks met ze te kunnen doen.

Dinsdagochtend zijn we weer gaan shoppen van jullie sponsorgeld, wees niet bang niet voor onszelf natuurlijk. We gingen boodschappen doen voor de kinderen die in het jeugdcentrum in Tublihle eten. Twee karren vol meel, suiker, rijst, aardappels, bonen, olie, kool, schoonmaakspullen enz. enz. Pastor Ngumbi kwam ook naar het winkelcentrum en was ontzettend blij met de boodschappen, er kan weer minstens twee maanden voor de kinderen gekookt worden. Namens hem ontzettend bedankt! ‘s Middags hebben we weer loombandjes gemaakt met de kinderen in Tublihle. Dit keer ging het een stuk soepeler, want de meesten wisten hoe het moest. Marloes heeft ook nog het Hart-drama met een paar kinderen geoefend en als het goed is gaan ze die morgen opvoeren. Vanavond hebben we weer gebeden met Anne Marie, Jan Willem en Ingmar. Het is echt mooi om dit zo allemaal met elkaar en met God te delen.

We vinden jullie reacties trouwens superleuk; Er is nog geen sprake van heimwee, sorry we houden van jullie, maar het is hier zo gaaf. Yvar ik hoef (nog) niet opgegeven te worden voor Grenzeloos verliefd, je bent de eerste die het hoort als het zover is. En tante Ada er is geen tijdsverschil, dus dat is wel heel handig.

• 05 Augustus 2014 - 21:02

Jacoline:

Goed bezig, leuke creatievelingen! :) -xx- van boven de Plus!

• 05 Augustus 2014 - 21:25

Marco:

Veel plezier daar nog! Groetjes

• 05 Augustus 2014 - 21:51

Adrie Middelkoop:

Hoi meiden,

Goed dat jullie zoveel boodschappen konden doen. Is het eten daar duur? En heb je nog steeds genoeg loombandjes? Leuk al die veren :-) stuur een foto naar het hoofdkantoor van de Plus, wie weet zijn er landelijk nog veel meer.
    Veel plezier nog en ik ben benieuwd naar veel meer foto's en alle verhalen.
    Groetjes,
    Adrie

• 06 Augustus 2014 - 07:53

Gerrie:

Hey m en m
    Leuk hoor die indianentooien van "plus"veren!!!
    En wat schrijven jullie toch superleuke verhalen!
    Dikke kus van gerrie

• 06 Augustus 2014 - 09:18

Teus:

hoi,

Volgens mij hebben jullie het goed daar, en zo te lezen de kinderen ook en daar gaat het toch om, ik hoop dat jullie nog veel jongeren en kinderen blij mogen maken. Ook de foto's zijn erg leuk, alleen vraag ik me af waarom ik Marielle zo weinig in beeld zie ......? is het zo moeilijk om haar op de foto te krijgen??
    Nou veel plezier nog de komende dagen!!

Groetjes Teus

• 06 Augustus 2014 - 09:35

Elza:

Leuk om te lezen dat de kinderen en jullie er zo van genieten! Veel plezier nog en ga nog maar even door met het mooie werk daar ;)
    Groetjes,
    Elza

• 06 Augustus 2014 - 11:27

Joke:

net jullie verslag gelezen. ook de foto"s bekeken.
    prachtig jullie doen goed werk, dames.

veel plezier nog. hoor!

groeten van Joke.

• 06 Augustus 2014 - 18:58

Anke En Robert:

We genieten van jullie berichten.
    Krijgen de kinderen ook zegeltjes bij de veren ? En sparen jullie ook weer wat op bij de supermarkt aldaar?
    Leuke foto's. Hoe gaat het met de suid-Afrikaanse taal? Al nieuwe woorden, versjes of spelletjes geleerd ? Geniet nog maar, de laatste week gaat het snelst !
    Liefs pa en ma xx

• 06 Augustus 2014 - 22:59

Robin:

Geniet er nog van dames!

• 07 Augustus 2014 - 05:56

Conny:

Het is iedere keer weer zo leuk om alles te lezen.
    Wat hebben jullie het naar je zin, hartstikke fijn!
    En heel leuk, die veren!

• 07 Augustus 2014 - 22:18

Jacques & Annet:

Ha meiden,

Gaaf om alles zo te volgen. Super wat jullie allemaal doen. Vooral voor Jacques heel herkenbaar. Willen jullie de groeten doen aan Jan-Willem en Anne Marie en aan hun kinderen?
    Nog een fijne tijd!
    Groetjes, Jacques en Annet

• 11 Augustus 2014 - 21:57

Roelanda:

Ha die meiden ,jullie zijn toch niet de laatste uurtjes daar aan het tellen ,nog een paar daagjes genieten hoor . Gr