Woensdag 29 juli t/m Zaterdag 2 augustus - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van M & M - WaarBenJij.nu Woensdag 29 juli t/m Zaterdag 2 augustus - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van M & M - WaarBenJij.nu

Woensdag 29 juli t/m Zaterdag 2 augustus

Blijf op de hoogte en volg M & M

03 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Nelspruit

Dinsdagavond zijn we na een ‘ritje’ van 4 uur aangekomen in Sabaan, een bungalowpark op driekwartier rijden van de Kruger. We konden toen nog niet veel van het uitzicht zien, want we kwamen aan in het donker. We waren best moe van de dag met de kinderen en de reis, dus om 8 uur ging het licht al uit.

Woensdag was Marloes natuurlijk jarig! Mariëlle had van Gerrie, Rianne en Anke kaarten en cadeautjes meegekregen, dus die heeft ze ‘s ochtends kunnen uitpakken. Er waren ook slingers en ballonnen mee, dus ons huisje was ook nog eens versierd. Jan Willem had ook zijn best gedaan en verse jus d’orange gemaakt voor de jarige (Mariëlle mocht gelukkig meeprofiteren).
Vandaag gingen we met Anne Marie mooie plekken in de omgeving bekijken. Hop, weer in de auto en richting het eerste punt: Gods Window. Dit is een plek in de bergen met een heel mooi uitzicht, helaas was het ‘s ochtends nog mistig dus we konden niet zo heel ver kijken. Toch was het nog steeds indrukwekkend om te zien. We zijn samen tot aan de top geklommen; over stenen, brugjes, boomstronken, het voelde echt als de jungle. Daarna gingen we naar ‘De drie rondawels’ ook een hele mooie plek, waar je uitzicht hebt op drie rondvormige rotsen en een dam. Hier stond een security-man die ons het een en ander over de geschiedenis heeft verteld etc. Hij stond hier als vrijwilliger, want op deze plek schenen vaak toeristen beroofd te worden van hun camera en portemonnee. De laatste plaats die we bezocht hebben, waren de ‘potholes’. Dit is een plek waar de blyde rivier en de treur met elkaar botsen en waterkolken veroorzaken. Hierdoor zitten er gaten in het gesteente en zijn er allemaal kleine watervalletjes. Op de terugweg gingen we nog even langs de supermarkt om spullen te halen voor: pannekoeken! Zo gezegd zo gedaan, toen we weer in het huisje waren, hebben we een spelletje gedaan met Jan Willem en is Anne Marie voor ons pannekoeken gaan bakken. Lekker, lekker! We konden nu ook van het prachtige uitzicht genieten: bananenbomen (een paar duizend), aapjes, bergen, noem maar op. We hebben genoten van deze mooie dag.

Donderdag
Tring, triiiiiiiiiing onze wekker ging om 04.30 uur, zodat we om 05.15 uur naar de Kruger konden. We wilden er graag om 6 uur zijn, zodat we optimaal de dag konden benutten om zoveel mogelijk te zien. Over de Kruger is geen woord teveel gezegd, prachtig! Het Krugerpark schijnt ongeveer net zo groot te zijn als Nederland. Natuurlijk kan je alleen de gedeelten langs de paden zien, dus het is een kwestie van goed speuren tussen de bosjes en bomen. Het begon meteen goed toen we na ongeveer een kwartiertje rijden een hele kudde buffels zagen oversteken, de eerste van de Big Five! De rest van de dag hebben we een hoop gezien: giraffen, olifanten, neushoorns, nijlpaarden, impala’s, nyala’s, koedoe’s, bosbokken, krokodillen, schildpadden, papegaaien, arenden, gieren, apen, bobianen (ook een soort apen), gnoe’s, een karkas van een net opgevreten buffel en een heleboel mooie vogels. De enige dieren die zich niet hebben laten zien waren de leeuw en het luipaard, maar dat mocht de pret niet drukken. Wat een geweldige ervaring om die dieren van zo dichtbij te kunnen zien. We hebben ons hier de hele dag vermaakt van 6 uur ‘s ochtends tot 5 uur ‘s midddags. Waar we nog het meest verbaasd over waren, was de prijs: 250 rand, we geloofden onze oren niet, dit is ongeveer 17,50 euro – dat betaal je in Nederland al voor de dierentuin.
Als afsluiter van deze mooie dag zijn we met zijn allen pizza gaan eten, het was heerlijk ontspannen en we hebben allemaal lekker gegeten. Een dag om nooit te vergeten.

Vrijdag
Vanmorgen om half negen gingen we op weg terug naar Kriel. Om ongeveer 1 uur waren we thuis en pakten we onze spullen uit. De kinderen van het kinderhuis kwamen ons blij begroeten en we speelden een spelletje met ze. Rond drie uur gingen we met Sylvani mee om zondagschool te doen in het centrum in Kriel. Vandaag wat korter omdat Mamma Rose er niet is. Toch was het gezellig en de kinderen genoten van het zingen, dansen en het bijbelverhaal. S avonds gingen we weer naar de jeugd . we reden weer in de avanza, zodat er weer een aantal tieners van het kinderhuis bij ons in de auto konden. Dit keer reden de oudere jongens met ons mee. Ingmar had het programmam weer voorbereid en er was ook ruimte voor eigen invulling van de jongeren. Ze vertelden persoonlijke ervaringen, zongen en deelden wat er op hun hart lag. Het was mooi om ze zo open elkaar te zien. Vandaag kwam ere en jongen die gratis huiswerkles wilde geven. Heel bijzonder want er zijn hier eigenlijk geen mensen die zomaar de kinderen willen helpen. Het is een jongen die Jezus volgt en de kinderen wil begeleiden. We zijn hier samen met Anne Marie heel dankbaar voor, want het is echt nodig.

Zaterdag
Vanmorgen gingen we weer met Anne Marie mee naar Albion om zondagschool te geven. Er waren meer kinderen dan vorige week, omdat het nu weer bekend is dat ze begonnen zijn. Dit keer gingen we niet knutselen, maar lag de nadruk op zingen en het verhaal. Anne Marie stelde de kinderen vragen en als ze het antwoord goed hadden dan kregen ze een kleine belonging. Rond 12 uur waren we thuis. Vervolgens gingen wij meteen even naar het winkelcentrum, omdat we om 1 uur zouden vertrekken naar een zondagschool die Pastor Ngumbi geeft. Het was mega druk in de winkels, omdat het betaaldag was geweest. Dat betekende de dat het ongeveer 4 keer zo druk was. Gelukkig waren we snel genoeg en konden we op tijd weer vertrekken met Anne Marie naar deze kleine zondagschool. Hier waren de kinderen erg arm en ook onverzorgd. In de krottenwijk liepen veel dronken mannen. We gingen ook met deze kindjes loombandjes maken en kleuren. Ze vonden het geweldig. We hopen dat ze de armbandjes mogen houden, maar de kans is groot dat het ze wordt afgepakt. Om ongeveer drie uur waren we weer thuis. We gingen toen spelletjes doen met de kinderen van het kinderhuis, want daar hadden ze op zitten wachten. Het is heerlijk om zo met ze te genieten en ze aandacht te geven. Ook de kleintjes mochten meedoen en speelden met ons samen. We kondigden aan dat we vanavond een battle zouden doen tussen de jongens en de meiden. Ze waren meteen verheugd en hadden er helemaal zin in. Om half 8 begonnen we ermee, want dan gingen de kleintjes naar bed toe. We hadden allemaal verschillende spelrondes bedacht zoals uitbeelden, omschrijven, met wasknijpers een muntje doorgeven enz. Enz. Ze waren heel fanatiek en hadden de grootste lol. Het was ook erg grappig als ze niet goed wisten hoe ze het uit moesten beelden. Het was een ware competitie tussen de meiden en de jongens. Om kwart voor tien waren we klaar en kregen de jongens een zakje snoep omdat ze hadden gewonnen. De troostprijs was voor de meiden: allemaal 1 apekop. We hebben zo genoten met elkaar!! De blog is lang, maar hopelijk toch nog leuk om te lezen ; ) Bedankt allemaal!!

• 03 Augustus 2014 - 12:58

Gerrie:

Wat een prachtige verhalen weer meiden...heerlijk om zo mee te genieten met jullie !!!

dikke knuffel voor jullie allebei!!

• 03 Augustus 2014 - 13:25

Laura:

Ohhh ben nu wel een beetje jaloers hoor,haha!! Klinkt fantastisch het Kruger Park. Yvar roept gelijk daar moeten we ook maar eens naartoe en hij vraagt steeds of we je al op kunnen geven voor grenzeloos verliefd, haha. Nog heel veel plezier meiden en geniet ervan!

• 03 Augustus 2014 - 13:48

Sigrid:

Hoi M&M

Heerlijk verslag van jullie. Niks te lang tijd zat om te lezen.
    Marloes nog gefeliciteerd met je 21ste verjaardag.
    Het Kruger park zal wel indrukwekkend geweest zijn.
    Gr sigrid

• 03 Augustus 2014 - 13:50

Els:

Hee meiden,
    juist heerlijk om weer een verhaal van jullie te lezen, zo'n verslag kan niet lang genoeg zijn! :) Gaaf wat jullie allemaal in het Kruger park hebben gezien en mooi die foto's erbij! Geniet er nog van verder, xxx Els

• 03 Augustus 2014 - 14:30

Mieke:

Joehoe Ladies !

Wat hebben jullie daar een fantastische tijd zeg, als ik alles zo lees!
    Super ervaring het Krugerpark, maar alles wat jullie met die kinders doen, echt heel leuk !
    Geniet er lekker van !Oh, ja Marloes nog gefeliciteerd !

XXXX Mieke

• 03 Augustus 2014 - 14:49

Esther:

Hallo meiden,
    Wat geweldig om te lezen....
    Veel plezier geniet van de omgeving en van de kinderen natuurlijk..
    Esther van Heemst

• 03 Augustus 2014 - 14:53

Johan En Corrie De Veer:

Weer een leuk verslag niks telang wat een avontuur
    Marloes nog v.h gefeliciteerd en wij hopen dat jullie nog
    veel genieten wij volgen het
    Grt de buren Johan en Corrie

• 03 Augustus 2014 - 15:46

Anke En Robert:

Wat zijn we blij voor jullie.....een wereldervaring....ben benieuwd of jullie nog terug willen komen. is er al sprake van heimwee ?
    Voor Marloes genoeg kinderwerk en Marielle genoeg recht/onrecht.
    Nou geniet er nog maar van, het is zo voorbij.

• 03 Augustus 2014 - 18:59

Adrie Middelkoop:

Schitterend. Mooi verslag, mooie foto's, fijn om te lezen.
    Goed om zo bezig te zijn met al die kinderen en ze zo een fijne tijd te geven. Hopelijk mogen ze de bandjes idd houden als herinnering aan een leuke tijd!
    Groetjes,
    Adrie

• 03 Augustus 2014 - 21:32

Conny Den Hartog:

Hey meiden,
    Wat prachtig weer om te lezen! En mooie foto's!
    Zo bijzonder, wat jullie allemaal zien en meemaken!
    Geweldig.
    Geniet nog van jullie tijd daar!
    Groetjes,
    Conny

• 04 Augustus 2014 - 21:55

Irna:

Wat beleven jullie veel!!!!!! Geweldig allemaal, en het verslag had gerust langer mogen zijn hoor!!!!Ik heb het niet zo druk als jullie. Machtig mooi wat jullie toch allemaal weer opnieuw verzinnen voor de kinderen om ze te laten genieten ,en dat jullie net zo genieten ,dat is wel te lezen.
    Toppie meiden'
    groetjes Irna

• 12 Augustus 2014 - 20:18

Trea Bas Tom En Fleur Van Den Brink:

Wat leuk allemaal te lezen
    Hoe is het met jullie?
    We missen kriel heel erg!