Dag 3 en 4 (19 en 20 juli) - Reisverslag uit Bethal, Zuid-Afrika van M & M - WaarBenJij.nu Dag 3 en 4 (19 en 20 juli) - Reisverslag uit Bethal, Zuid-Afrika van M & M - WaarBenJij.nu

Dag 3 en 4 (19 en 20 juli)

Blijf op de hoogte en volg M & M

20 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Bethal

Natuurlijk beginnen we dag lekker met ontbijt, in het zonnetje want buiten is het warmer dan binnen. Zaterdag stond een rondleiding langs alle projecten op het programma. Ingmar kwam ons daarvoor halen, samen met zijn dochtertje en twee meiden uit het kinderhuis die het leuk vonden om mee te gaan.
Eerst langs mama Roos die het kindercentrum leidt in Kriel. Hier spelen de kinderen en hebben ze een veilige plek om op te groeien. Vervolgens naar Tublihle, waar wij zullen gaan helpen. Dit wordt geleidt door pastor Ngumbi en zijn vrouw. Hetzelfde principe als in Kriel, maar met armere kinderen in slechtere situaties. De pastor en zijn vrouw wonen ook in dit kindercentrum. Over dit project zullen jullie nog veel horen, maar het schijnt dat er 100 kinderen gaan komen, een drukte van belang dus. Ze hebben hier al in geen jaren echt knutselwerkjes gedaan.
Ook moesten we drie meiden ophalen , die voor de vakantie bij familie waren geweest, maar eigenlijk in het kinderhuis wonen. Helaas kunnen niet alle kinderen naar hun familie, zij blijven altijd in het kinderhuis. Hier hebben we veel armoede gezien, maar helaas kunnen Jan Willem en Anne Marie niet alle kinderen opvangen.
Na de kinderen afgezet te hebben heeft Marloes met Ingmar naast zich voor het eerst gereden. We gingen naar het winkelcentrum om het een en ander te kopen. Marloes vond het erg leuk om op de Afrikaanse manier te rijden. Dit houdt in dat je links rijdt, rechts in de auto zit, links schakelt en met het stopsysteem op kruisingen te maken hebt. Het stopsysteem is simpel: Iedereen stopt altijd bij de kruising en degene die als eerste aankwam mag al eerste weer gaan rijden. Vanaf maandag gaan we met ons eigen witte autotje op pad.
Zondagmorgen staat in het teken van koffie drinken met de familie en veel gezelligheid. Het was erg druk en gezellig, want zowel de zoon en dochter van Anne Marie waren er met hun kinderen als vier gasten. Deze mensen kwamen een dag helpen. We zijn met de kinderen in het kinderhuis loombandjes gaan maken. Ze waren heel enthousiast en hadden er plezier in. Ook de kleintjes vonden het erg leuk om mee te doen, maar hadden wel wat hulp van ons nodig. Na het maken van de loombandjes waren er een aantal meiden die hun haar mooi aan het maken waren. Dit betekend dat ze plukken nep haar in hun eigen haar vlechten, zodat het langer en mooier lijkt. Toen wij een aantal plukken op de grond zagen liggen leek het net hondenhaar. Het was niet zo fris dus. Alle vrouwen met lang haar schijnen pruiken te dragen, die je hier ook overal kunt kopen. Zo vlogen er weer twee dagen voorbij die heerlijk waren. We zien uit naar mogen om dan echt met de kinderen van ons project in Tublihle aan de slag te gaan.

• 20 Juli 2014 - 20:58

Ada:

Had je wel n hoop elastiekjes nodig denk ik, moeten we nog wat doorsturen? Gr ada

• 20 Juli 2014 - 21:47

Adrie Middelkoop:

Hé, leuk, alweer een verslag! leuk om te lezen. Spannend hoor, dat links rijden :-) Ik moet er niet aan denken. En jullie zullen inderdaad wel veel te weinig loombandjes hebben als ik zie dat er 100 kinderen komen :-) Zijn ze daar ook te koop?
    Heel vel succes vanaf morgen,

groetjes,
    Adrie

• 20 Juli 2014 - 22:15

Conny:

Zo leuk weer om te lezen!
    Wat zullen jullie genieten en wat zullen die kinderen blij zijn met jullie.
    Morgen begint het echte 'werk': heel veel succes!!
    Groetjes,
    Conny

• 20 Juli 2014 - 23:24

Anita:

Hallo M&M,
    Wat leuk om zo mee te leven met jullie werkvakantie en wat fijn dat het allemaal goed gaat. 's Nachts is het berenkoud hoorde ik, maar is het overdag wel een beetje lekker? Hier is het lekker plakweer. Veel plezier en succes morgen!
    Groetjes,
    Anita

• 20 Juli 2014 - 23:31

Arieke:

Leuk om te lezen zeg! Zo te lezen zijn jullie daar welkom:-) heel veel plezier en maak er iets moois van daar! Liefs Arieke

• 20 Juli 2014 - 23:41

Roelandarie:

Ha meiden wat leuk , goed werk verrichten jullie ga zo door en morgen weer een drukke dag voor de boeg Gr roelanda

• 21 Juli 2014 - 13:51

Gerrie:

Leuke foto's!!!

• 21 Juli 2014 - 17:11

Robert En Anke:

Hoi M&M

Jullie hebben in 2 dagen al heel wat ervaringen opgedaan, Mar, je gaat zeker ook een keer rijden?
    Fantastisch wat jullie doen, succes verder.
    Leuk dat je ons zo op de hoogte houd.
    xxxxxx

• 21 Juli 2014 - 22:16

Irna:

Dat de kinderen blij met jullie zijn is wel te zien op de foto's.
    En dat jullie zelf genieten is dubbel plezier.
    Veel succes luitjes

• 21 Juli 2014 - 22:44

Robin:

Hoi Mariel en Marloes,

Leuk om zo jullie ervaringen te lezen! Ook erg tof om de foto's erbij te zien!
    De kinderen zijn vast en zeker heel blij met jullie komst.

Geniet ervan en hou ons op de hoogte :)

xxx

• 22 Juli 2014 - 23:02

Betty Overheul ( Collega Gerry):

Wat leuk dat jullie daar zijn. Mijn neefje is vurig jaar geweest. Izizwe projects.... Hij heeft er de tijd van zijn leven gehad. Het heeft veel indruk op hem gemaakt . Wens jullie veel plezier, succes en voldoening met jullie werk daar.

• 23 Juli 2014 - 20:15

Linda:

Waaah Marloes! Stoertje, zomaar in Afrika rijden! Mooie verhalen meiden, ga zo door!

Liefs Lin